söndag 31 augusti 2014

Veneziansk halvmarathon i Kokkola

Väderförhållandena i går var perfekta för att springa: svalt och solsken. Till skillnad från vissa andra (läs: Stefan) var vi lata och tog bilen istället för cykeln till starten. Ursprungligen hade Patrik och jag tänkt springa tillsammans, men då Patrik delgav mig sina planer att starta lugnt och sedan öppna spjället tyckte jag det var bäst att vi kör våra egna race och syns i mål. Jag springer helst i samma fart hela tiden.

Sagt och gjort, i starten for jag iväg i ett 5-tempo, som sedan stabiliserade sig till ett 5.20-tempo. Det kändes ansträngande utan att bli flåsigt. Efteråt kollade jag att min medelpuls under loppet var 176, så kanske jag startade lite väl hårt ändå. Man skulle springa två varv längs en rutt som gick längs (i mitt tycke) tråkiga omfartsvägar. Det var mera backigt än jag hade trott med många sugande uppförsbackar.

Första varvet sprang jag mest för mig själv, vilket var tungt och tråkigt utan musik i öronen. Magen var inte riktigt hundra, och det kändes riskabelt att tanka med energigel och sportdryck. Men det gick bra. Efter första varvet var medelhastigheten 5.23, så då ökade jag farten lite på andra varvet och kunde plocka några ryggar. Med bara ett par kilometer kvar kommer en tjej från Larsmo IF omtrippande. Hon såg oförskämt pigg ut. Sista kilometern ökade jag farten och fick lite krampkänningar i foten. Nu fick flåset härja fritt och jag kom i mål på 1.52.53.

Medan jag låg i en hög och återhämtade mig kom Patrik i mål efter en rejäl spurt. Han var knappa halvminuten efter mig, så säkerligen skulle han ha älgat om mig om loppet skulle ha varit lite längre. Jag tror det här var nog sista gången som jag lyckades komma före honom i mål, för han har gjort stora framsteg i sin träning. Men det unnar jag honom!

Nu blir det nog att vila lite, för kroppen är trött efter att ha tävlat två helger i rad. Nu drömmer jag istället om ett lugnt söndagspass runt vandringsleden.

2 kommentarer:

  1. Härligt!!! Oförskämt snabbt du älga iväg tide :D En annan har ingen som helst framgång på halvan (eller nån annan distans för den delen)

    Men me ändrade tävlingsplaner för nästa år så ska e vel kanske kom se ti 2 h på halvan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kanske ultralöpning sku vara nåt för dej? :) Ultravasan 2015 kanske?

      Radera