söndag 29 juni 2014

Med triathlon som mål

Som ni kanske vet har jag länge drömt om att vara med i ett triathlon, men jag har inte lyckats uppbåda tillräckligt med mod för att anmäla mig till ett lopp. 23.8 ordnas Sun City Triathlon i Vasa, där jag är anmäld till den olympiska distansen (1,5 km simning, 40 km cykling, 10 km löpning). Min svagaste gren är simningen, så där krävs det mycket träning.

Eftersom jag kör budgetvarianten beställde jag en våtdräkt från Clas Ohlson. Efter att ha förstärkt några sömmar med björntråd var den klar för premiärtur i Gamla hamn imorse. När jag steg ner i vattnet tappade jag nästan andan, för det var svinkallt. Efter en stund vande jag mig förstås, men jag tyckte det var obehagligt att ha huvudet under vattnet, då allt var så gröngrumligt. Dräkten fungerade jättebra att simma med, men det skulle ha varit skönt med långa ärmar och ben.

Efter att ha simmat några längder mellan bryggan och hopptornet började det gå lite bättre att crawla. Jag blev dock tvungen att vila efter varje längd. Och så kändes det som att det var stört omöjligt att simma rakt, då jag vobblade från sida till sida. Med andra ord så har jag mycket jobb framför mig. Jag måste gå från att vara en helt okej simhallsmotionär till en van frivattenssimmare på mindre än två månader. Men "omöjliga" utmaningar brukar ju inte avskräcka mig.

Efteråt tog jag en smygselfie i omklädeshytten. Det fanns folk på stranden och det kändes tillräckligt pinsamt att kuta omkring i våtdräkt och badmössa.

Note to self: Kom ihåg handduken nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar