tisdag 11 februari 2014

Skidtest - igen

I kväll var det dags för premiärturen för mina nya vallningsfria Fischer CRS Zero+ Vasa. Förhållandena var minst sagt utmanande med +2 grader och sladdriga spår. Trots detta levererade skidorna!

Redan i första uppförsbacken märkte jag att jag hade bättre fäste än jag någonsin haft förut. Jag kände mig som en spindel då jag klättrade uppför backen. Fantastiskt! Men jag tror att man lätt kan bli lat med dessa skidor, för man behöver inte trycka på särskilt hårt för att få fäste. Och när man har bra fäste tar man fortare till diagonalande istället för att forsätta staka en bit till.

Glidet var det dock sämre ställt med, vilket jag har förstått är nackdelen med de flesta billigare vallningsfria skidorna. Jag vet dock inte hur mycket som berodde på det dåliga föret. Det kändes som att fästet frami släpade i marken, men försäljaren sade faktiskt att han rekommenderar att jag sätter paraffin på övre delen av fästzonen just av den orsaken. Så det måste jag testa.

De här skidorna är ju motionärsskidor, vilket främst märks på att de är tyngre än mina tävlingsskidor. Å andra sidan märker man kanske inte av det när det är så där allmänt jobbigt i plusföret.

Det blev fyra varv i Vestersundsby. De tre första varven tog jag det ganska lugnt, men det sista varvet hakade jag på en arbetskamrat. Då fick jag testa att det går nog att skida fort med de här skidorna också!

Summa summarum: Prisvärda skidor med bra fäste i besvärligt före. Jag är nöjd med mitt köp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar