söndag 27 oktober 2013

Träningsupplägg

De senaste veckorna har jag kört med följande veckoupplägg fördelat på fem träningsdagar:

- Två rullskidpass, varav ett långpass på helgen.
- Två löppass, varav ett med inslag av stavar i backe.
- Ett styrketräningspass i form av ledd gruppträning.
- Ett kort styrketräningspass hemma för att träna upp höfter och core.

Var tredje vecka försöker jag ha en återhämtande vecka med fyra träningspass och lättare träning.

Nu då det börjar bli sämre väder och mörkare på kvällarna blir det kanske inte lika mycket rullskidåkning som tidigare. Jag har köpt ett tiogångerskort till gymmet, så att jag kan satsa mera på styrketräningen.

Inför den kommande skidsäsongen har jag gett mig tusan på att bli bättre i uppförsbackarna. Jag tror hårt på att det ger bra flås att kuta upp och ner för en backe med stavarna. Dessutom ska jag köpa nya skidor, som jag förhoppningsvis får bättre fäste med. Sedan då snön kommer borde varje skidpass inledas med någon kilometer skidåkning utan stavar, så att jag lär mig att trycka ner skidorna ordentligt. Nu får det vara slut på "såtasi"!

Vad är din plan för i vinter?

Energipåfyllnad och fotbyte på dagens långlänk

2 kommentarer:

  1. Låter som ett bra upplägg och en bra plan! Min plan är bland annat att skida mer med geväret på ryggen på längre träningssträckor och även på pass då jag inte är ute efter att skjuta så mycket. Konstaterade ifjol att jag har mycket att vinna på det..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra plan!

      Jag tror jag fattade hur komplicerat skidskytte egentligen är då jag tittade på första avsnittet av "I huvudet på Gunde Svan". Först ska man släpa runt med geväret och skida allt vad man orkar, för att sedan vara helt darrfri och lugn för att kunna skjuta. Men det är säkert den kombinationen som är tjusningen med sporten!

      Radera