torsdag 31 oktober 2013

söndag 27 oktober 2013

Träningsupplägg

De senaste veckorna har jag kört med följande veckoupplägg fördelat på fem träningsdagar:

- Två rullskidpass, varav ett långpass på helgen.
- Två löppass, varav ett med inslag av stavar i backe.
- Ett styrketräningspass i form av ledd gruppträning.
- Ett kort styrketräningspass hemma för att träna upp höfter och core.

Var tredje vecka försöker jag ha en återhämtande vecka med fyra träningspass och lättare träning.

Nu då det börjar bli sämre väder och mörkare på kvällarna blir det kanske inte lika mycket rullskidåkning som tidigare. Jag har köpt ett tiogångerskort till gymmet, så att jag kan satsa mera på styrketräningen.

Inför den kommande skidsäsongen har jag gett mig tusan på att bli bättre i uppförsbackarna. Jag tror hårt på att det ger bra flås att kuta upp och ner för en backe med stavarna. Dessutom ska jag köpa nya skidor, som jag förhoppningsvis får bättre fäste med. Sedan då snön kommer borde varje skidpass inledas med någon kilometer skidåkning utan stavar, så att jag lär mig att trycka ner skidorna ordentligt. Nu får det vara slut på "såtasi"!

Vad är din plan för i vinter?

Energipåfyllnad och fotbyte på dagens långlänk

fredag 25 oktober 2013

söndag 20 oktober 2013

Dags att ta fram de riktiga skidorna snart?

Av bilderna att döma kunde man kanske tro att det är livsfarligt att rullskida just nu. Men nu fotade jag faktiskt det värsta stället på hela rutten. På de allra flesta ställen var asfalten torr och bar. Lite "bakhalt" var det i vissa uppförsbackar och stavarna greppade ganska dåligt, men förutom det så gick det riktigt bra att rullskida idag.

fredag 18 oktober 2013

Dagens tips för den tunnare börsen

Lidl (i alla fall i Jakobstad) har inne ett parti sportkläder just nu. Patrik hittade ett par springtights för 7,99, medan jag fyndade en tröja för 9,99. Och det verkar vara helt okej kvalitet också. Gratulerar till Patrik, som nått en viktig milstolpe i sin motionskarriär genom att börja använda tights istället för fladdriga vindtätsbyxor! ;)

tisdag 15 oktober 2013

Flåsigt värre

I Larsmo finns det backar minsann! I flera backar fick jag stanna och flåsa okontrollerat. Sån't gillar vi!

söndag 13 oktober 2013

Fallskärmslöpning

I dag har jag haft besök av min vän Pernilla från Replot. Alltid då vi träffas ingår det träning i dagsprogrammet, men de senaste gångerna har vi haft så otur att någon av oss har varit förkyld. Den här gången var det Pernilla som drogs med en envis hosta efter Berlin marathon. Vi nöjde oss därför med stavgång i PieHi- spåret. Naturligtvis skulle det ju suddas upp och ner för ett par backar också.

I slutet av länken fick jag pröva på att dra några ruscher med Pernillas fallskärm. Det var väldigt blåsigt i dag, så det var lite besvärligt med sidvinden. Sedan provsprang jag hemma på gatan där det blåste mindre och då gick det bättre. Att springa med en fallskärm efter sig kändes väldigt tungt och effektivt. Men främst av allt var det lekfullt och skojigt, så kanske man skulle orka plåga sig genom intervaller oftare om man hade en sådan.

lördag 12 oktober 2013

Lite längre

Självklart skulle förra helgens distansrekord putsas lite, även om det var med bara några hundra meter. 33 km på 2 timmar och 20 minuter. Jag älskar långpass!

fredag 11 oktober 2013

Återhämtningsvecka

Efter att ha kört tre ganska hårda träningsveckor tyckte jag det var dags för en återhämtningsvecka med färre träningspass. Fokus denna vecka ligger på goda vänner, choklad, hushållsbestyr och soffslappande.Så är jag fit for fight nästa vecka igen!

söndag 6 oktober 2013

Distansrekord

I dag satte jag personligt distansrekord i rullskidåkning: 32,2 km. Förutsättningarna var de bästa möjliga: solsken, svag vind och mjuk asfalt. Vid Gertrudsbron vände jag om efter att ha ätit en liten matsäck bestående av mandarin och russin. Och energipåfyllnaden behövdes verkligen, för enligt pulsklockan brände jag 1800 kalorier. Efter det var det perfekt att gå på kalas och äta mumsig tårta!

torsdag 3 oktober 2013

Höstträning

Jag har tränat på ganska bra de senaste veckorna med rullskidåking, löpning och styrketräning. För en gångs skull är det skönt att få spendera en höst i träningens tecken. För två år sedan tog det nya jobbet all energi, medan fjolårets höst gick ut på flyttande och kattskötande. Men nu är jag förstås tacksam för både jobb, katt och hus.

Men träningen, ja. Cykelsäsongen har ebbat ut och jag blickar framåt mot skidsäsongen. Jag har t.o.m. varit och älghufsat på Roskgrävsbacken. Planen för vintern är att göra så plågsamma träningspass så att Vasaloppet känns som en dans på rosor sedan. Vad tror ni om den planen?