lördag 9 februari 2013

Tävlingsnerver

Trots att jag har varit med i BotniaVasan fyra gånger, är jag lite nervös i dag. Men det är helt okej, för tävlingsnerverna gör att jag presterar bättre. Mina tidigare tider i loppet har varit 5:18, 4:40 och 4:10. Undrar hur många minuter jag kan kapa bort den här gången? Loppet är ju en kilometer kortare i år, så under 4 timmar är ett måste. Som jag fått erfara beror tiden till stor del på föret också. Vissa gånger kan ett stavtag föra en många meter framåt, medan man andra gånger stakar på som en Duracellkanin utan att komma någonvart.

Enligt väderleksrapporten kommer det att bli -8 grader i morgon. Därför kommer jag att ta mina Madshus skidor, som är ypperliga för kallföre. Om det är lite varmare har jag dock inget fäste alls med dem. Och så var det det här med klädseln... Jag funderar på att ta mitt Ullmax-underställ, men det finns en viss risk att jag får för varmt då. Mitt andra favoritunderställ är väldigt tunt. Jag har några billighetsunderställ som jag använde ifjol, men de transporterar inte ut svetten så bra. Nåja, om jag klarade mig ifjol, så skall det väl gå bra i år också.

I dag ska Patriks pappa valla mina skidor, vilket jag är väldigt tacksam för. Fästet kanske jag skulle klara av att sätta själv, men inte paraffinet. Och så blir det kolhydratladdning då Patriks mamma ska bjuda på lasagne!

I morgon bitti tar jag mig till starten i god tid, så att jag hinner prova skidorna. Som tur är behöver jag inte sätta ut mina skidor i startfållan i förväg, eftersom jag redan är så långt fram som jag vill vara. Snarare kommer jag att ställa mig långt bak i ledet, eftersom jag vet att de flesta i gruppen är snabbare än mig. Starten är kl. 10, så håll tummarna för mig!

Nu är det bara att ladda, ladda, ladda! Jag är övertygad om att morgondagen kommer att bli hur rolig som helst!

BotniaVasan 2010

BotinaVasan 2011

BotniaVasan 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar