söndag 17 februari 2013

Fäbodaloppet 2013


Dagen inleddes med den traditionella baconfrukosten. Patrik kände sig lite förkyld och jag förbjöd honom att delta i loppet. Svärfar dök upp hos oss och gjorde den sista finishen på skidorna. Vid starten testade jag skidorna och konstaterade åter en gång att jag inte hade mycket fäste. Svärfar kände "elitvallaren" som var på plats och han smetade på ett par varv av någon silvervalla, och efter det hade jag bättre fäste. När jag skulle hämta ut min nummerlapp antog funktionären att jag skulle vara med i den tidslösa klassen, så tydligen såg jag inte så sportig ut! :)

I starten rusade jag iväg alltför fort, fastän jag hade bestämt mig för att det inte skulle bli så den här gången. 5-kilometersslinga i Vestersundsbyn avverkades på 20 minuter. Sedan följde det nya avsnittet på Kisorberget och det var ganska backigt, så där rök en hel del energi. Sedan blev det som tur mera flackt och jag kunde hämta andan genom att parstaka. Redan i ett tidigt skede tog jag rygg på en karl som jag tyckte åkte jämnt och bra.

Sedan följde ett parti på isen, där det knappt gick framåt. Det kändes som att mormödrar med rullatorer skulle ha kunnat passera mig utan problem! Sedan blev glidet bättre igen i skogen. Överlag var det väldigt bra före och jag hade bättre glid än de flesta. Men fästvallan hade nötts bort halvvägs och jag krafsade mig uppför backarna. Jag tankade mera på vätskestationerna den här gången och fick ingen kramp. Men de sista kilometrarna var förstås tunga. Jag kom i mål på 3.00:36, vilket jag är riktigt nöjd med. Mitt mål var 3 timmar, så det är nära nog! Som väntat blev det inga priser i år, utan jag kom i mål som dam 11 av 31.

Det var en rolig dag i spåret! Loppet var välarrangerat och det var skönt att inte behöva åka någon sträcka två gånger. Men arrangörerna borde kanske ta sig en funderare på hur man kunde locka flera motionärer till loppet.

Så här efteråt känner jag mig inte lika dödsslut som förra söndagen. Nu börjar uppladdningen för Vasaloppet!

8 kommentarer:

  1. Grattis till bra genomfört Fäbodalopp på en bra tid! Och kul att du kunde ha nytta av min spårrapport igår! :) Absolut får du låna fotot till din blogg. Njut av kvällen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :) Jo, rapporten var till stor nytta.

      Radera
  2. Grattis till en fin prestation! Lycka till med Vasaloppet. Du såg visst sportig ut där du kom farande ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nå bra om åtminstone någon tyckte det! Tack!

      Radera
  3. HAHA ja. du slog lite från underläge då, lurande folk men att inte vara sportig o sen komma i mål på så bra tid!

    :D

    SvaraRadera
  4. Ja här var redogörelsen.:-) Full av beundran än en gång. Sus

    SvaraRadera