onsdag 30 maj 2012

Tisdagsexperimentet

Gårdagskvällen gick åt till ett experiment, nämligen hur långt skulle jag orka cykla med NCK:s snabba grupp? Efter att ha försäkrat mig om att Matias också var på väg, mötte jag upp med klungan på Jakobstads torg. Bara rutinerade cyklister, karlar hela bunten. Jag vet inte riktigt om min höga puls berodde på en miniförkylning eller nervositet.

Det beslöts att vi tar motvinden först och begav oss mot Nykabi. Redan en bit utanför stan började jag få svårt att hålla samma takt som klungan, för det fanns helt enkelt inte tillräckligt med styrka i mina mjölksyrefyllda ben. Pulsen var dessutom skyhög. Som tur var puttade Losvik på ibland, så att jag fick lite extra fart. Medelhastigheten låg på strax över 33 km/h. Vi cirkulerade i en sorts omvänd belgisk klunga. Strax före Socklot kände jag hur det började krampa i vaderna och jag blev tvungen att svänga åt sidan. Så 15 km orkade jag cykla med klungan. Inte illa! Nästa gång kanske jag orkar ända till Nykabi.

Jag återhämtade mig någon minut och fortsatte sedan färden mot Nykabi. En av cyklisterna hade svängt om och drog mig in mot centrum. Resten av klungan fortsatte vidare, men jag hade inget emot att åka hem. Så jag vände kosan mot Jakobstad och Matias gjorde mig sällskap. Tillbakafärden i medvind gick i betydligt behagligare tempo. Saldot för dagen blev (för mig) 43,4 km och medelhastighet 29 km/h.

Trots att jag var "lite" trött då jag kom hem, tyckte jag det var roligt att få utmana mig själv och pressa kroppen på ett sätt som jag inte gör då jag tränar ensam. Men det tar nog en stund innan jag vågar mig med på tisdagsrundan igen!

8 kommentarer:

  1. Kanske det är bra att fara flera gånger och hänga på så länge det går. På det sättet utvecklas du säkert.:)
    Sus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert, men jag skall nog träna lite mera på egen hand först. Det är inte en så kul känsla av att inte kunna hålla farten, fastän hur hårt man trampar.

      Radera
  2. E ji säkert stor skillnad att cykla med "de stora grabbarna" men känner jag de rätt så tar int e na läng fören do hänger me ända fram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl i stort sett samma grabbar som cyklar på de lugna onsdagarna, men på tisdagarna får de cykla hur fort de vill.

      Radera
  3. Bra jobbat och modigt att våga sig ut med "riktiga cyklister" :) Nästa gång klarar du 20 km och innan sommaren är slut är du nog med på hela rundan :) Tror du har glömt hur jobbigt det var redan till nästa tisdag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tror inte jag glömmer hur jobbigt det var i första taget;) Så jag återgår nog till onsdagsgruppen. Och ibland går det ganska fort där också.

      Radera
  4. "omvänd belgisk klunga"???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du vet... I stället för att ha första cyklisten som viker av bakåt har man två led som roterar medsols. Typ...

      Radera