torsdag 2 februari 2012

Andningsmasken - testet

Träningslyckan bad mig skriva ett inlägg om andningsmasken som jag nämnde i mitt förra inlägg. Efter förra vinterns skräckupplevelse i BotniaVasan började jag fundera lite smått på att köpa en andningsmask, som värmer upp inandningsluften. Efter att ha sett på väderprognoserna för den här veckan slog jag till och beställde en Airtrim andningsmask från Run & Go.

Det första intrycket av masken var att den känns lite "budgetaktig" med tanke på det höga priset. Den är väldigt lätt och ser ut som en styroxbit med ett kaffefilter på, typ. Det är svårt att få masken att hållas på plats, eftersom det finns bara en rem att sätta bakom nacken. Det vore bättre med två remmar.

Det ingår två stycken filter i förpackningen: ett sportfilter för vanligt sportutövande och ett racingfilter för hård ansträngning. De två första kvällarna testade jag racingfiltret i ca -20 grader. Då man skidar i sakta mak tror jag det räcker bra med sportfiltret, som jag använde i -23 graders köld i kväll. Då har man det varmare och skönare i masken.

En fördel med masken är att den täcker en stor del av ansiktet, så man behöver inte vara rädd för att förfrysa kinderna. En nackdel är att en del av utandningsluften sipprar ut uppåt, vilket betyder att man får isiga ögonfransar, alternativt immiga glasögon. Det eviga snoret och slemmet som uppstår i kölden får man fortfarande dras med, så snytpauserna kommer man inte i från.

Men fungerar masken då? Trots att den har lite dålig passform, så jo, det gör den! Under träningspasset känner man tydligt att luften man andas in är ganska varm. Jag hostar inte alls lika mycket efter ett träningspass i kölden som tidigare. Så sist och slutgligen är jag nog ganska nöjd med mitt köp, eftersom masken gör det möjligt för mig att skida i vilka väder som helst.


I kväll fick jag ha skidspåret helt för mig själv. Jag hade pälsat på mig två stycken underställ, men jag borde ha satt två mössor också, för jag fick kallt om huvudet. Och hjärnkontoret är det sista man vill förfrysa, så jag fick nöja mig med 12 km.

2 kommentarer:

  1. TACK för recensionen! Jag ska nog investerea i en sån jag också!

    SvaraRadera
  2. Va bra att du var nöjd med ditt köp av Airtim.
    Lycka till i dom återstående skidloppen
    Ö. Stefan på www.run-go.fi

    SvaraRadera