söndag 1 januari 2012

Premiärskidturen

I dag fick jag äntligen göra vinterns första skidtur på snö! Jag hade tänkt fara till Vestersundsbyn och skida, men där hade de inte dragit upp något spår. Efter att ha kollat med mina källor fick jag höra att en pistmaskin setts i Nykarleby. Efter en massa joxande med vallning och en skidbox som inte gick att öppna, körde jag till Nykabi. Till min glädje hade de pistat upp 7,5 km:s spåret, som visade sig vara i ganska bra skick!

Parstakningen gick som en dans, men i uppförsbackarna blev jag tvungen att saxa, för jag hade inget fäste alls. Det kändes underbart att skida igen, men väldigt tungt för kroppen. Jag flåsade som en törstig hund en het julidag. Jag skidade bara 15 km, för jag ville inte överanstränga mig. Efteråt blev det lasagne och bulla hos min syster.

Så här glad blir man av skidåkning!

Utrustningen är i skick

2 kommentarer: