måndag 31 oktober 2011

Oktober på stickan

Så var oktober över, och jag lyckades skrapa ihop 29:31:05 träningstimmar. Vilken tur att jag tränade så mycket i sommar, så att jag fortfarande ligger på plus med 365-utmaningen.

I morse fick jag vara på konditionstest på jobbet. Man skulle cykla 12 minuter och motståndet ökade var fjärde minut. Det kunde konstateras att jag har mycket god grundkondition. Maximal syreupptagningsförmåga var 51 ml/kg/min och 3,5 L/Min, så det är väl helt okej för en motionär. Fysioterapeuten sade att jag konditionsmässigt skulle ha kapacitet att springa ett marathon på 3:45, men jag tror min icke-ekonomiska springstil skulle sätta käppar i hjulet för det projektet.

En intressant sak som kom fram i testet är att min basträning borde ske i pulsintervallen 125-145. Det är väldigt sällan jag har så låg puls då jag tränar. Oftast ligger min puls på 150 och uppåt. Med andra ord borde jag träna lugnare på de "vanliga" passen, och sedan ösa på mera under intervall- och högtempoträningen.

3 kommentarer:

  1. De va ju häftig och intressant :-)

    SvaraRadera
  2. Oj ,millaisen työpaikan sait ,kumpa mullakin olis tuollainen,olis kiinnostava tietää mikä on oma kunto tilastollisesti.t.a

    SvaraRadera
  3. låter bra :)
    fick samma resultat jag att pulsen sko måst va lägre på baspassen, men int har e lyckats änn ;)

    SvaraRadera