torsdag 7 april 2011

Mellanårstid

Jag måste erkänna att sist jag var och skidade (30.3) tänkte jag faktiskt: "Nej, nu börjar jag bli trött på det här". Men efter en vecka av regn och värme saknar jag skidåkningen oerhört mycket! Bara det där att få vara ute i friska luften någon timme och njuta av naturen är något jag längtar efter. Jag kan inte börja springa långa pass nu genast, för då förstör jag säkert benen. Så tills våren behagar infinna sig på allvar tränar jag lite allt möjligt: löpning varvat med gång, styrketräning, motionscykel och simning.

Jag hoppas att de börjar sopa vägarna rena snart, så att jag kan bege mig ut med min fina cykel. Vi skall beställa en del grejor från Chainreaction också. Det blir pedaler, cykelskor, cykelshorts och strumpor. Egentligen skulle jag också vilja ha en CamelBak för längre cykel- och springturer, men det får bli en senare investering.

För övrigt kan jag konstatera att mars ändå blev en ganska lyckad träningsmånad med över 34 träningstimmar, vilket är rekord. Det känns som att jag mest vilade och åt efter Vasaloppet, men kanske det inte var så ändå. På semestern blev det för övrigt slarvat med maten, så nu har jag börjat begränsa sockerintaget. Man faller så lätt in i sockerberoendet igen.

Helgen kommer att gå i träningens tecken, vilket är ganska vanligt de gånger min man är på sjön. På lördag har Wasa Sports Club öppet hus, och då skall Pernilla och jag gå på SpinBodypump75. På söndagen är det planerat att Matias och jag skall promenera ett marathon. Vi hoppas på pigga ben och vackert väder!

4 kommentarer:

  1. Förstår att det cyklingen lockar då man har en sprillans cykel stående! Någon typ av CamelBak har de vid MySports men det finns ju så mycket fler alternativ på nätet. Dessutom går det ju bra att köpa bara själva blåsan (inklusive slang) för många ryggsäckar är ju mer eller mindre kompatibla. Den jag köpte har ju isolering för att fungera även på vintern men det har ju också en trevlig fördel på sommaren, den håller ju vätskan svalare! :)

    Solmässigt ser det riktigt bra ut inför söndagen! Vindmässigt, not so much... Men lite lugnare vindar (5-8 m/s beroende på vilken sida man tittar på) lovar de i alla fall nu jämfört med för några dagar sedan då det stod 12-13 m/s! Själva rutten är lite av ett frågetecken ännu men vi får ju ställa det så att du inte fastnar i Purmo... ;) Ett förslag är att fara längs Fäbodavägen ut till Pörkenäs, vidare till Socklot och så Nykarlebyvägen tillbaka.

    Har haft lite känningar i ena hälen så jag passade på att gå 10 km med syskonvagnen igår för att kolla läget och det kändes tillräckligt okej. Lustigt nog så känns det mycket bättre idag. :D Kommer nog att köra med tights har jag tänkt, dock med långkalsonger under...

    Undrar just vad man skulle kunna sikta på för sluttid? Under sex timmar (7 km/h 8:30 min/km) känns väl alldeles rimligt om man joggar lite försiktigt mellan varven.

    SvaraRadera
  2. Om du ids får du gärna höra av dig innan du beställer från Chainreaction, jag behöver också cykelskor, men har inte hunnit titta på sådana än. Var var du och provade?

    SvaraRadera
  3. Hej! Svarar helt kort p.g.a. tidsbrist: Jag beställer från Chainreaction ikväll, så om bestämmer dig idag så hinner du med. Jag provade skorna vid MySports (kände mig lite skyldig då jag var dit och provade utan att köpa dem, men det är ändå så pass mycket billigare på nätet).

    SvaraRadera
  4. Matias: Vädret verkar ju bli helt okej ändå. Huvudsaken det inte är slask! Jag har ingen större skillnad gällande rutten, men gärna en runda så att jag inte lämnar i skogen. ;)

    Vi får hoppas att din häl klarar av äventyret. Själv har jag haft känningar i höger höft, så vi får se hur det går med det.

    Om vi joggar mellan varven kan vi nog klara det på 6 timmar. Då jag brukar bara promenera har jag haft en kilometerfart på runt 9.

    Det här med hur mycket kläder man ska ha på sig är ju ett dilemma den här årstiden. Jag tar väl min springjacka, men får se om jag tar vindtätbyxorna eller tajtsen.

    Sedan vet jag inte riktigt vad man ska ha med sig för käk. Jag funderar på mini-saltgurkor, nötter, apelsinklyftor och prickikorv. Och vatten förstås.

    SvaraRadera