onsdag 23 februari 2011

Stark och energifylld

Medan vissa andra är ute och cyklar 160 km i kylan, fortsätter jag med en vilodag till. Snoret har börjat ge med sig, men eftersom hostan har gjort entré tänker jag inte riskera hela Vasaloppet med att förstöra luftrören i kylan. På fredag har de lovat varmare väder, så senast då blir det en skidtur. Skidorna blir ivägskickade till Vasaloppet om exakt en vecka, vilket betyder att det inte blir mycket skidande före dagen D.

Tänk att det bara är en och en halv vecka kvar! Det positiva är att jag börjar känna mig pigg och energifylld igen. Jag ser faktiskt fram emot Vasaloppet, fastän den utdragna förkylningen förstörde mina träningsplaner. Man får trösta sig med att inte ens elitidrottarna slipper under sjukdomar. Och alla har samma väder att skida i.

Jag märker att jag allt mera behöver ett konkret mål för att hålla träningsmotivationen uppe. Visst tränar jag fortsättningsvis för att må bra, men det krävs något speciellt för att jag skall orka ge det där lilla extra. I vinter har det förstås varit BotniaVasan och Vasaloppet som har agerat morot. I sommar blir det Botniacyklingen och Lidingöloppet som blir min inspiration.

Jag älskar att göra långsiktiga träningsscheman. Efter Vasaloppet kommer jag att börja springa en gång i veckan. Så fort jag får tag i en cykel och det blir lite "vårigare" på vägarna börjar jag cykla. Efter skidsäsongen kommer jag att hålla en paus med rullskidandet några månader, för att koncentrera mig på triathlonträning (löpning, cykling och simning). Efter Botniacyklingen 30.7 kör jag igång med rullskidandet igen. Styrketräningen försöker jag fortsätta med en gång i veckan.

Det finns kanske de som tycker jag är helt träningsfixerad, men jag bryr mig inte! Jag blir så lycklig av att träna och jag är så glad att min man också har upptäckt hur roligt det är!

2 kommentarer:

  1. Träningsfixerad är bra. Önskar jag hade lite mera av det just nu...:)
    Sus

    SvaraRadera
  2. E ji bra ti rör påsse, bara man lys på kroppin å vilar lite emellanåt så man kan träng läng upp i åldern. E ji ju en otroligt bra investering ti trän å rör påsse nu tå vi ji ung å vigulanta så ji vi vigulanta pensionärer om 50 år ;)

    SvaraRadera