måndag 7 februari 2011

Förberedelser inför BotniaVasan

Nu då jag har träningspaus hinner jag blogga samt förbereda mig inför BotniaVasan på söndagen.

Under vintern har jag inte använt den gps som hör till pulsklockan (man sätter den på armen), eftersom tarrabandet repar sönder jackans tyg. Nu har jag sytt i hop en tyglapp, så att tarrabandet inte kommer i kontakt med jackan alls. Om det fungerar bra på testskidturen, får gps:n komma med på söndag. På Botnialöpet tyckte jag nämligen det var väldigt bra att få en rapport efter varje kilometer hur fort / långsamt det hade gått.

Det andra projektet just nu är att vänja magen vid socker, eftersom jag tänker dricka blåbärssoppa på loppet. Jag har märkt att min mage har blivit väldigt känslig för socker efter att jag började med lchf-dieten, så därför blir det att öka lite på sockermängden nu. Jag tänker inte dricka någon sportdryck alls, för den innehåller 96 g kolhydrater per 100 g, och det skulle inte min mage klara av. Dessutom har mina tidigare erfarenheter av sportdryck inte varit särskilt positiva (som då jag sprang Botnialöpet). Jag kommer därför att köra på vatten, buljongvatten, blåbärssoppa och saltgurkor.

Nu skall jag ta mig en kopp blåbärssoppa!

5 kommentarer:

  1. Hmmm, 96 g kolhydrater per 100 g. Det är väl i så fall i pulverform eller koncentrat? Utblandad är det väl ofta under 10 %?

    SvaraRadera
  2. Oj oj. Är det redan på söndag? Lycka till, duktig!

    Sus

    SvaraRadera
  3. Matias: Säkert är det pulverform som avses. Men jag tror ändå jag håller mig till blåbärssoppan :)

    Susse: Jo, det är det. Kommer ni och hejar på den här gången också? Eller ska ni vara på skidtävlingarna i Nykabi?

    SvaraRadera
  4. Inte alltid man läser om någon som måste vänja sig vid socker. Det är inte illa! :) Lycka till på söndag!

    SvaraRadera
  5. Men nu har jag vänjt mig riktigt ordentligt! :) Tack!

    SvaraRadera