tisdag 28 december 2010

Reflektioner efter julhelgen

Så var julhelgen till sjöss över. Vi har ätit mycket god mat, slappat, varit in till Stockholm samt hälsat på min moster. Jag hann också vara två gånger till färjans gym. Ett styrketräningspass och 10 km på löpmattan blev det.

Nu har jag börjat äta mera kolhydrater. Jag satsar på att dagligen äta kolhydrater i form av två brödskivor, lite fullkornspasta (eller motsvarande som tillbehör till lunchen) och en frukt. Vissa dagar blir det mer kolhydrater och andra mindre. Jag undviker fortfarande socker i form av godis (undantaget julhelgen förstås), skräpmat, bulla, juicer m.m. Jag kommer att fortsätta med att äta mycket kött, grönsaker och riktigt fett. Jag tror på att ge min kropp god energi, så att jag orkar motionera. Styrkan i benen har återvänt efter att jag började äta mera kolhydrater, så tydligen behöver min kropp ändå kolhydrater för att kunna prestera. Men jag tror att det var nyttigt med en ordentlig sockeravvänjning. Min käre make fortsätter med lchf och har till dags dato gått ner 10 kg. Han är så duktig!

Igår var det sportrea som gällde. Jag var till varje sportaffär i stan och inventerade deras utbud. Jag kom hem med en Icepeak slalomjacka, som var jättesnygg men aningen för kort. (Det är svårt att hitta kläder då man är lång). Jag sökte också efter en soft shell-skiddräkt i tajt passform, men jag hittade ingen jag var nöjd med. Jag blev väldigt förälskad i en blå Björn Dählie-jacka, men jag tror den är lite för tunn för att ha på långa sträckor. Så jag tror min Halti-dräkt får duga en stund till. Dessutom kommer jag förhoppningsvis att få hem mina älskade skidskor om några dagar, men den storyn tar vi en annan gång.

Nu har jag invigt skidspåret på Skogsberget för i år. Glädjande nog finns det tillräckligt med snö. Själva skidspåret är lite mjukt och sönderåkt, men ändå helt okej. Det är skönt att inte behöva köra så många kilometrar innan man är framme vid spåret. Det var mycket folk som var ute och trotsade kölden ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar