lördag 9 oktober 2010

Medvind och nedförsbacke...

Idag var det 16 km rullskidning på Köklotvägen som stod på programmet. Det gick snabbt och lätt till en början, och jag var helt övertygad om att det berodde på min stigande kondis. Tills jag vände om och märkte att jag hade haft medvind och nedförsbacke de senaste 8 kilometrarna! Returresan var med andra ord något tyngre, men jag lyckades ta mig till bilen och den efterlängtade vattenflaskan.

Min man och jag var och kollade läget till cykelbutiken idag. Planen är alltså att vi (?) skall cykla Botniacyklingen nästa sommar, och då klarar man sig inte med en mountainbike och en tantcykel. Det är tydligen den här årstiden man skall köpa cykel, då affärerna har rea. Men lite konstigt känns det ju att köpa en cykel till vintern. Och jag har absolut ingen aning om vad jag skall köpa för något! Jag har inte råd med en svindyr racer, men någon form av landsvägscykel vore rolig att ha. Har cykelintresserade läsare (läs: Matias) kanske något tips på vad man skall tänka på vid cykelköp? ;) Kanske det löns att köpa begagnat?





5 kommentarer:

  1. Ha ha! Så kan det gå då man tror att man har flyt. :) Har inga tips på cykel, tyvärr, men klart du ska börja cykla också...och simnma och...golfa? :)
    Sis

    SvaraRadera
  2. Svindyr är ju ett ganska relativt begrepp... ;) Innebär det 500 euro, 1000 euro eller 10.000 euro?

    En alldeles ny racer kan man absolut få för under 1000 euro, kanske till och med 800 euro. Begagnat kan man förstås komma lite billigare undan eller så får man mer cykel för pengarna. Men det knepiga är att man skulle behöva pricka in rätt storlek, och så helst en dammodell.

    På NCK:s hemsida finns det en damhoj till salu för tillfället:

    http://www.nck.fi/Sidor/Huvudsidor/Kopochsalj.html

    Specialized Dolce Elite heter den. Hur lång är du?

    Eller är det något betydligt billigare du har i tankarna? Kul är det i vilket fall som helst!

    Under vintern kan ni ju fara till Botniahallen och cykla på lördagar och söndagar. Det är något jag saknat efter flytten.

    SvaraRadera
  3. Susse: Golfandet får vänta tills jag är pensionär!

    Matias: Tack för tipsen! Den absoluta smärtgränsen för mig ligger just nu runt 800 €. Jag tror inte jag kommer att satsa sådär jättemycket på cykling, utan det är nog skidåkning och löpning som ligger närmast hjärtat. Fast vem vet, kanske man blir värsta cykelnörden? ;) Jag har också funderat lite på någon hybridmodell som kostar runt 400-500 €, fast nog kunde man ju förstås satsa då man en gång köper.

    Angående min längd, så är jag 177,5 cm i strumplästen. Vad skall man månne ha för storlek då? Tycker du cykeln på NCK:s hemsida verkar prisvärd?

    SvaraRadera
  4. Hoppsan då...är du så lång! Det bästa är nästan att du testar att mäta lite och knacka in data här:

    http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

    Då borde du få lite hum om vilken storlek som är rätt. Men den på NCK:s hemsida som är 51 är nog för liten i så fall. Jag är själv 178 cm alltså nästan precis lika lång och för mig är 55-56 cm lagom. Men det är alla möjliga mått som spelar in så det räcker inte bara med längdmåttet. Ska jag gissa på en storlek så gissar jag att 54 cm passar dig. Det behöver tyvärr inte vara bara enkelt att hitta en begagnad damracer i den storleken.

    Men som du säger kan nog hybrid vara riktigt intressant också. Det är ju onekligen lite mer mångsidiga cyklar. Nishiki har några riktigt fina hybrider, kolla här:

    http://nishiki.fi/mallisto/hybrid-sport

    Den billigaste 649 euro. Vill man kan man ju sen sätta på både stänkskärmar och pakethållare, eller varför inte cykelkorg? ;) Men under loppet kör man ju gärna med så lite vikt som möjligt. Den billigaste (Hybrid Comp) fanns tydligen i en specifik dammodell. Däcken är ju också rätt smala, 28 mm. Den normala bredden på en racer är 23 mm så det skiljer ju inte alls mycket.

    Nä jag skulle nästan säga att du ska satsa på en trevlig hybrid, t.ex. Nishiki.

    SvaraRadera
  5. Ojdå, hade ingen aning om att man måste mäta armar och ben för att bestämma cykelstorlek! Jo, jag tror också att det blir en hybridcykel, för den har jag nog mest användning för. Men jag tror inköpet får vänta lite till, för vi ska ut och resa (till London). Tack så mycket för hjälpen! Jag återkommer kanske då det blir mera aktuellt... :)

    SvaraRadera