måndag 9 augusti 2010

Konsten att snickra ihop ett träningsschema

Nu har jag bestämt mig för att göra ett försök på 30 km i Botnialöpet 18.9. Det får bära eller brista! Min tränare på löparskolan, Mika, gav mig rådet att skippa tempopass, utan istället satsa på att få så många kilometrar i benen som möjligt innan loppet. Varje vecka borde jag göra ett medellångt pass och ett långt pass som jag ökar på med några kilometrar för varje vecka. Ca 2 veckor innan loppet borde jag göra en 25 km:s länk.

Jag har försökt göra ett träningsschema, där jag har prickat in de 3 dagar jag möjligen kunde springa på varje vecka. Det blir knepigt, eftersom jag av erfarenhet vet att mina ben inte klarar av att springa två dagar i rad och att jag behöver två vilodagar per vecka. Men ändå vill jag ju ha kvar min styrketräning och rullskidåkning. Det vore även bra med lite rehabiliterande vattenlöpning. Det blir nog att försöka få någon ledig dag från jobbet för att det här skall gå ihop! :) Och vilken tur att Eurofysio tar emot Tyky-sedlar, så att jag kan gå på benmassage då och då!

6 kommentarer:

  1. Kul att du också kommer!

    Ja det blir ju onekligen intressant att se hur det går för min del...knappast bara bra. ;)

    SvaraRadera
  2. Huvudsaken man kommer igenom! Tvivlar på att jag lyckas genomföra något 25 km:s pass före. Men vi tar det på talang! :)

    SvaraRadera
  3. Antagligen väger en kommentar från en soffpotatis tungt, så därför ska jag dela med mig min åsikt på ditt träningsprogram. Om ditt mål är att fixa Botnialöpet, så måste du nog skippa dina övriga träningspass, hur roligt det än är att åka skidor o lyfta skrot. Vattenlöpning godkänner jag däremot :-)
    Å liiti lektris i fotin imillanåt ha jåo alder skada...

    SvaraRadera
  4. Tack för inputen, den väger tungt! Tror faktiskt jag får lägga rullskidorna på hyllan ett tag och återgå till skidandet i höst. Det blir för svårt att klämma in rullskidåkning, för det är ändå så pass tungt att man behöver lite återhämtningstid. Men styrketräningen behåller jag, för det räknar jag som muskelvård!

    SvaraRadera
  5. Du e så duktig min fru =)

    Från din sjöman...

    SvaraRadera