tisdag 27 juli 2010

Rullskidåkning utan värre missöden

Ikväll lyckades jag genomföra ett helt rullskidåkningspass utan att någonting gick sönder. Däremot tänkte jag ramla i en uppförsbacke och lyckades slå mig själv på käften på köpet! 15 vackra kilometer från Köklot till Norrskat hamn tur-och-retur blev det idag.

Jag har börjat ha med mig lite sportdryck i vätskebältet på mina längre länkar. Får se om jag blir fet nu, för man skall väl inte dricka alltför mycket sportdryck som vanlig motionär. Brukar ni dricka sportdryck och vilken sort i så fall? Jag har förresten ett nytt vätskebälte (med fem flaskor), som jag är väldigt nöjd med. Nu blev det lite reklamblogg igen! :)

Imorgon blir det lätt löpning och styrketräning, och på torsdag är det välförtjänt vila och benmassage som gäller.

7 kommentarer:

  1. Jag drack den där sportdrycken före Jakob halvmara. Ingen vidare effekt hade den, tyckte jag. Fast man vet ju inte hur det gått utan den...:)Annars brukar jag inte ha, men på längre distanser tror jag att det är riktigt bra. Man förbrukar ändå så mycket kalorier så det tar ut sig.
    Vilket fint vätskebälte. Var har du hittat det?

    Susse

    SvaraRadera
  2. Man blir lite misstänksam: finsk sportdryck, ska det va något?? Kanske bäst att vidga vyerna lite och prova annat också. Jo, det är nog bra att dricka sportdryck, för annars skulle man väl inte orka hålla på så länge.

    SvaraRadera
  3. Och vätskebältet har jag köpt på MySports!

    SvaraRadera
  4. Jag tog med mig min egen blandade sportdryck på min senaste långlänk och det gick mycket bättre än tidigare. Jag använder iform:s recept som är hälften mineralvatten, hälften äppeljuice och lite salt. Undrar vad som finns i den finska sportdrycken som jag går miste om?
    åsa

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset, Åsa! Jag skall prova det receptet någon gång. Det som du går miste om i den finska sportdrycken är den grälla gröna färgen!

    SvaraRadera
  6. Hej! Hittade bloggen då jag googlade på botnialöpet. Ett tips. Själv kör jag med bara vatten i vätskebältet på långlänkarna så att kroppen kan anpassa sig till ett begränsat förråd av kolhydrater (och så att kroppen hittar alternativa energiförråd = fett). Har dock testat sportdryck ett par gånger för att försäkra mig om att magen tål det inför "riktiga tävlingar". Om du blir helt orkeslös under länkarna kan det dock vara en bra idé att ha med sportdryck.

    SvaraRadera
  7. M: Vad roligt att du hittade hit! Och tack för tipset! Det låter helt klokt att vänja kroppen vid begränsat kaloriintag. Det lär ju bli tufft att orka igenom Botnialöpet då jag inte har sprungit så långt förut, så bäst att vänja kroppen med att energin tar slut. Jag har köpt den sportdryck som jag tror de använder på Botnialöpet, och den verkar fungera riktigt bra.

    Antar att du skall delta i Botnialöpet, så lycka till! :)

    SvaraRadera