torsdag 8 april 2010

Fot- och gånganalys


I tisdags var jag på fot- och gånganalys till Stegkliniken. Fysioterapeuten vred, vände och ritade på mina fötter samt analyserade min gångstil. Han kunde konstatera att det är absolut inget fel på mina fötter, fastän någon tidigare har sagt att jag har "Morton's fot". Anledningen till att vänster ben krånglar då jag springer är att höften är försvagad. Höger höft är mycket starkare. Detta visste jag från tidigare, men trodde att jag hade lyckats träna bort felet. Men icke! Nu fick jag en ny, jättejobbig övning jag skall göra tre gånger i veckan. Vi får hoppas att det fungerar. Det var i alla fall skönt att höra att mina fötter är i gott skick och att jag själv kan göra något åt problemet. Med andra ord välspenderade pengar!

Fysioterapeuten sade att jag absolut inte skall springa med skor som har pronationsstöd, utan det är neutrala skor som gäller för mig. Asics-sponsrad som han var rekommenderade han Asics Kinsei (se bilden ovan), som är typ de dyraste skorna i Asicsserien. Han rekommenderade också Nimbus. Jag tror jag väntar tills rean innan jag investerar i nya skor. Tills dess duger mina Nike Zoom Vomero riktigt bra!

Jag har också hunnit vara på en skidtur till Skogsberget, där det var förvånande mycket snö i spåret. Snön var förstås plaskvåt och därför gick det väldigt tungt. Men jag efterlyser alla skidentusiaster, för vi var bara tre personer i spåret. Inte har väl folk börjat rullskida redan?!

Igår var jag och min jobbarkompis på vårt veckovisa gymbesök. Vi var ganska trötta och tyckte att det fick räcka med en timme. I slutet gjorde vi bålstabilitetsövningar, som fick svetten att bryta fram ordentligt. Ikväll blir det gågging (gång + jogging) tillsammans med min make.

2 kommentarer:

  1. Jasså, mitt i allt behöver man inget pronationsstöd! "Vem ska man tro på, tro på, tro på...?":) Nä, men det verkade ju jättebra att vara till stegkliniken. Köp de där skorna nu bara, så vi kan börja springa på asfalt! :)

    Läsarna har inte hittat hit ännu bara, men snart. Du måste göra mera reklam för dig.

    Kram Susse

    SvaraRadera
  2. Fast fysioterapeuten sade att ett par nya skor löser inte problemet, utan jag måste verkligen "jumppa" bort det!

    SvaraRadera