lördag 24 april 2010

Ett vinnande koncept

Efter att jag förra våren drabbades av löparknä, har jag mer och mer insett att det är kombinationsträning eller "Cross training" som gäller för mig. Dvs. att man kombinerar flera olika träningsformer för att minska skaderisken och öka mångsidigheten. Visst skulle jag väldigt gärna springa varje dag i veckan, men mina ben klarar helt enkelt inte av det.

På torsdagen var det alltså kombinationsträning som gällde. Först 10 km:s rullskridskoåkning utan stavar (måste medge att tanken "jag är för gammal för det här" flög igenom mitt huvud), och sedan en halvtimmes vattenlöpning i simhallen. Att vattenlöpa direkt efter träningen var väldigt lyckat, för det kändes som att mina stela ben mjukades upp och det gick lätt att stretcha. Nästa vecka skall jag testa att först springa utomhus och sedan i vattnet. Det kan ju inte bli annat än lyckat?

Ett kombinationsträningspass tar hela kvällen i anspråk. Å andra sidan är jag van vid detta efter den här vintern, då vår bil har stått parkerad 2,5 km hemifrån. När jag skulle och skida blev jag först tvungen att gå / cykla efter bilen, köra hem efter skidorna, köra till skidspåret, skida, köra hem med skidorna, köra tillbaka till parkeringen och sedan gå / cykla hem. Och sedan skulle det ännu stretchas. En gång försökte jag skippa några steg i hela den här rumban genom att cykla direkt till skidspåret med skidorna på styret, men det slutade med en vurpa i snödrivan.

Med den här farten kanske det blir en triathlonist av mig om några år? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar